De baai - Reisverslag uit Derrylahan, Ierland van Mariska Veen - WaarBenJij.nu De baai - Reisverslag uit Derrylahan, Ierland van Mariska Veen - WaarBenJij.nu

De baai

Door: Mariska

Blijf op de hoogte en volg Mariska

26 Maart 2023 | Ierland, Derrylahan

Veel stilte en bewustwording vandaag [e-263a]️

Op tijd en wat onrustig wakker geworden ga ik ontbijten met Shaun, de eigenaar van de hostel. Het is erg gezellig en hij verteld voor de grap over zijn ontmoeting met Sarah Jessica Parker, die een paar kilometer verderop woont. Een beroemde actrice die bekend is van de series en films van Sex and the City. Ik ben even perplex dat ze hier in Ierland en zo vlakbij woont en ben daarna meteen enthousiast waarop hij moet lachen en noemt dat ik daar nu niet zomaar kan gaan aankloppen. Dat snap ik, maar er even langs rijden vind ik wel kunnen [e-1f607]

Shaun is chef geweest totdat hij corona heeft gehad en zijn geur is kwijtgeraakt, dit doet hem veel, het koken was duidelijk zijn passie. Met zijn beheer over de hostel en zijn kleine schapenboerderij is het duidelijk dat het rondkomen nu moeilijk is, de vakantie gangers blijven weg noemt hij. Ondanks dat ik noem dat hij best wat meer geld mag vragen voor zijn overnachtingen, weigert hij dit te vragen van zijn gasten, volgens hem moet zijn hostel/ camping toegankelijk blijven voor iedereen. Shaun is een echt mensen mens en ik vind het een mooie gedachte!

Als ik even later mijn tassen gepakt in de gang heb gezet om verder te reizen, kan ik de Shaun nergens vinden. Wel vind ik Karl achter in de tuin, die een woning in Belfast heeft en hier nu tijdelijk woont en helpt op de boerderij. Karl is een rustige man die zegt niet snel met mensen in contact te gaan. Toch verteld hij mij zowat zijn hele levensverhaal, zijn drank verslaving, sociale angsten, depressie, het niet meer naar zijn huis in Belfast willen maar ook niet weten wat hij wel wil, zijn hartstilstand van een paar maanden geleden en vooral de bewustwording die het nu heeft gebracht. We hebben het over op het randje staan en hoe helder keuzes dan kunnen worden omdat de angsten er niet meer zijn. We maken grapjes over Ierland met zijn gigantische kliffen en dat je daar letterlijk op de rand kan gaan staan. In Nederland hadden we waarschijnlijk al tig bordjes en relingen gezien. Hier niet, dat viel me al eerder op. Het is een mooie bewustwording dat je op het randje kan gaan staan en er bewust voor kan kiezen om verder te gaan. Zoals Karl heel nuchter zegt: Niet meer achterom kijken en gewoon doorgaan. Toch lijkt dit niet voldoende voor hem, maar hij zegt er niets meer over.

Bij mij komt deze uitspraak wel even binnen pff.. Ben ik nou mijn hele vakantie al aan het vooruit rennen om maar niet achterom te hoeven kijken? Ik merk dat ik het verschil niet goed herken, maar word me wel bewust dat ik even een pas op de plaats mag gaan doen. Ik ben me er goed van bewust dat ik niet alles in Ierland ga zien wat ik zou willen, al weet ik ook weer niet wat dat allemaal zou gaan zijn. Ook ben ik me bewust dat ik hier terug ga komen, dat is mij erg duidelijk geworden de laatste dagen. Ze hebben me hier al seizoenswerk aangeboden [e-1f643] Wie weet ga ik er nog wel een x gebruik van maken..

Na dit mooi gesprek met Karl breng ik opgelucht mijn tassen weer naar boven voor nog een nachtje. Even geen stress van waar ik naartoe ga, fijn! Lachend zet Karl een kop thee voor ons omdat hij ziet dat Shaun, die net binnen komt lopen, niet snapt waarom ik mijn spullen weer naar boven breng.

De stilte op deze zondag is intens en erg fijn! Ik rijd naar een baai ietsje terug waar veel mensen zitten te picknicken, ook alleen hier in deze baai. Later hoor ik van een wandelaar dat de dolfijnen graag in deze baai komen vanwege de bijzondere stromingen wat ze blijkbaar erg leuk vinden. Elk jaar komen ze er weer en mensen wachten ze op. Ook zouden de dolfijnen echt contact met mensen gaan maken verteld deze meneer enthousiast, wat hij al heeft meegemaakt vorig jaar.

De verstilling in mij word verstevigd door het zitten in deze baai op de kliffen, luisterend naar de zee die rustig tegen de rotsen slaat. Na een paar uur genieten maar nog geen enkele dolfijn te hebben gezien besluit ik om bij de hostel nog een stuk te gaan wandelen. Het is erg stil op de straten en je hoort de kleine stroompjes water op meerdere plekken naar beneden stromen richting het strandje onder de hostel. De vogels laten zich duidelijk horen en naast veel hazen, zie ik ruïnes van huizen op meerdere plekken en ook bij mensen in de tuin. Blijkbaar een beschermd iets.

Bij het weiland van Shaun kijk ik naar de 6 geboren lammeren van de afgelopen paar dagen, hij verwacht de komende paar maanden nog zo'n 50! [e-1f603]


  • 27 Maart 2023 - 10:29

    Alienne:

    Lieve Mariska

    Fijn die inzichten en helemaal in de flow[e-1f970]


  • 27 Maart 2023 - 11:34

    Janny :

    Prachtige natuur foto's .

    [e-1f496] Heel veel liefs.


  • 27 Maart 2023 - 11:40

    Janny :

    Oh jee de pc is helemaal op hol geslagen.[e-1f618]


  • 27 Maart 2023 - 23:38

    Grethe:

    [e-1f40f][e-1f40f][e-1f411][e-1f40f][e-1f40f] just to say bèh...[e-1f60d]


  • 28 Maart 2023 - 12:37

    Ellen Nijenhuis :

    Heerlijke plek!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariska

Hoi, welkom op mijn profiel! Hier kun je mijn avonturen volgen. Veel leesplezier en laat je inspireren! Mariska

Actief sinds 14 Feb. 2023
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 8674

Voorgaande reizen:

03 Maart 2023 - 02 April 2023

On my way home!

Landen bezocht: